سرآغاز یک تغییر در تجارت ایران و روسیه

نمایشگاه بین المللی صادرات به روسیه از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان زنجان (کاسپین) برگزار خواهد شد.

شرکت کنندگان در این رویداد آخرین دستاوردها و خدمات خود در گروه های کالایی صنایع غذایی، محصولات کشاورزی، قطعه سازی، صنایع خودرویی، انرژی، بهداشت و… را به منظور صادرات به کشور روسیه در معرض دید متخصصان و فعالان این حوزه و همچنین تجار روسی قرار خواهند داد.
پیرامون این موضوع نشست هم اندیشی تدوین راهکارهای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی به روسیه ۲۵ تیر ماه با حضور رحمت الله خرمالی مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، سیدرضا قندیلی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی زنجان (کاسپین) و برخی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل سالن کنفرانس سالن میلاد نمایشگاه تهران برگزار شد.
ظرفیت های ویژه همکاری و رویدادهای تجاری ایران با روسیه
رحمت الله خرمالی مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست گفت: این جلسه پیرامون ارائه توانمندی های ایران در حوزه های مختلف کشاورزی، ساختمان، نساجی، شیمیایی و… برای ورود به بازار روسیه برگزار شده است. بعد از مناقشه میان اوکراین و روسیه، روسیه دچار تحولاتی شد و حجم مبادلاتش با کشورهای مختلف کاهش پیدا کرد.  سهم ایران از بازار روسیه عدد قابل توجهی نبوده است.
وی در ادامه به بیان ظرفیت های همکاری و رویدادهای تجاری ایران با روسیه پرداخت و گفت: ایران می تواند در زمینه خدمات فنی و مهندسی، صنایع متالورژی، فلزکاری و سازه های فلزی، صنایع الکتریکی و اپتیکی، محصولات پتروشیمی، پلیمری و پلاستیک، تجهیزات پزشکی و لوازم آزمایشگاهی، شیشه و کلیه مصالح ساختمانی و شیرآلات بهداشتی، ماشین آلات و تجهیزات صنایع پالایشگاهی، نیروگاهی، نفت و گاز، قطعات و تجهیزات انواع وسایل حمل و نقل و صنایع خودرویی، ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و سنگین، محصولات دانش بنیان و صنایع فناورانه، لوازم خانگی برقی و ظروف آشپزخانه، صنایع نساجی و مصنوعات چرمی، چوب، مبلمان، ماشین آلات و صنایع وابسته، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، آشامیدنی و خشکبار، دارو و مواد اولیه و آبزیان از جمله ظرفیت هایی است که تجار و تولیدکنندگان ما می توانند روی آنها ورود کنند.
صادرات به روسیه راحت از گذشته
در ادامه جلسه کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز با بیان اینکه نمایشگاه ها بهترین ابزار برای بازاریابی هستند، عنوان کرد: روسیه کشوری است که بر خلاف بخش صنعتی بخش تجاری پرقدرتی ندارد. اگر تجارت خارجی این کشور مانند ترکیه قوی عمل می کرد امروزه آمار و ارقام تجاری روسیه بسیار فراتر از آمار کنونی بود.
وی افزود: ما موانع زیادی برای صادرات به روسیه داشتیم که ناگهان این موانع رفع شده اند. به عنوان مثال سابق بر این اخذ ویزای تجاری با این کشور حدود ۴۰ روز به طول می انجامید و در این در حالی است که امروزه صدور این ویزا بسیار کوتاه تر شده است. کامیون های ایرانی تا چند سال پیش امکان تردد از مسیر مناسب را نداشتند. مسیری که وجود داشت بسیار بد بود و این موضوع موجب می شد که رانندگان مجبور شوند راه خود را دور کنند. اما امروزه این جاده ها مناسب سازی شده اند.
 نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: کشتی های ایرانی سابق بر این اجازه پهلوگیری در بنادر آستاراخان را نداشتند ولی امروزه نه تنها اجازه پهلوگیری دارند بلکه پنجاه درصد از سهام یکی از بنادر این کشور توسط یکی از شرکت های ایرانی خریداری شده است. اقدام بسیار مهم و بی سابقه ای نیز که در سال های اخیر اتفاق افتاد موافقت نامه تجارت آزاد بود. همه کشورهای دنیا با کشورهای همسایه خود موافقت نامه تجارت آزاد دارند. در این صورت با حذف تعرفه ها به راحتی می توان تجارت میان کشورها و سرمایه گذاری را افزایش داد. در سال نخست امضای این موافقت نامه (۱۳۹۸)  ما شاهد رشد بیش از ۶۰ درصدی صادرات به روسیه بودیم. طبق شنیده ها، تا پایان تابستان تعرفه های صادراتی ایران به روسیه به صفر خواهد رسید. این کار موجب خواهد شد که تولیدکنندگان ایرانی نسبت به رقبای ترک و چینی خود بهتر عمل کنند.
میرکریمی همچنین خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا هیئت های تجاری روسیه را برای حضور در این نمایشگاه ترغیب کنیم.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *